Elke ondernemer heeft hetzelfde doel, het verbeteren van het bedrijf. Verbeteren betekent niet alleen de omzet verhogen. Verbeteren kan van alles zijn. Denk aan omzet, milieu vriendelijkheid, service, klantrelaties of het product. Als ondernemer streven we altijd verbetering na, meestal op elk mogelijk aspect. Het kan lastig zijn een verbetering te realiseren. Hoe pak je het verbeteren van een aspect aan? Hoe kan je een vastgelopen proces weer laten lopen? Met een aantal tips kan je voor elke verbetering een werkend plan opstellen waarmee je zeker resultaat gaat zien. Het verbeteren hoeft niet altijd een lastig proces te zijn.Sommige verbeteringen kunnen met een paar kleine, goedkope handelingen gerealiseerd worden. Soms begint het verbeteren van het bedrijf zelfs al bij de bedrijfsnaam verzinnen.
Het verbeter stappenplan
Elke verbetering kan doorgevoerd worden door een aantal stappen te volgen. Dit maakt de verbetering effectiever en sneller. Het verbeteren van een process begint bij het weten. Er wordt weleens gezegd meten is weten. Dit geldt ook voor een onderneming. Je kan pas verbeteren als je weet wat de huidige situatie is. Je kan pas weten hoeveel producten je verkoopt en wat de winst is als je weet wat er in en uit gaat. Kortom, leg alles vast zoals in een dkim. Dit zal ook de bedrijfscultuur verbeteren. Pas wanneer je de gehele situatie in kaart hebt gebracht kan je zien wat er beter kan of wat er fout gaat. Op deze fout kan je inspelen door dit aspect te veranderen.
Tips voor het verbeteren van je bedrijf
Er zijn heel veel dingen die je kan doen om je bedrijf te verbeteren. Met een aantal tips kan je algehele verbeteringen doorvoeren. Het verbeteren van klantrelaties kan, door relatiegeschenken te sturen. Dit hoeven geen ontzettend dure spullen te zijn. Dit kan volstaan met een pen of soms zelfs een setje met drank. Dit zal voor meer binding zorgen tussen het bedrijf en de klanten. Denk ook na over een effectief communicatie systeem. De sleutel naar klanten binnenhalen is goede communicatie. Het kan ook erg handig zijn voor het maken van een lokale goede naam om mee te doen aan lokale evenementen. Denk bijvoorbeeld aan sportevenementen sponsoren. Dit zal je lokaal een erg goede naam geven en je kan wat leuks doen voor de maatschappij! Lokaal zijn er ook vaak onderneming gezelschappen, het kan handig zijn hier lid van te worden. Zo bouw je ook lokaal een sterk netwerk op.
Wat moet ik doen, wanneer ik er niet aan uit kom?
Wanneer het je maar niet lukt om een proces te verbeteren kan het misschien tijd worden om een derde in te schakelen. Wie je inschakelt zal afhangen van wat je verbeterd. Een derde zal dingen zien waar je zelf blind voor bent geworden. De derde kan ook een expert zijn op het gebied. Wanneer je de relaties tussen werknemers wilt verbeteren kan het een ideale oplossing zijn om een training vanuit buitenaf te laten geven. Of laat een expert kijken naar het communicatieproces binnen je bedrijf en laat hier een rapport voor opmaken. Het is een snelle en makkelijke manier om verbeteringen door te voeren. In een rapportage kan je precies terug lezen waar het probleem ligt en wat de oplossing is.