Dit is Enschede

Alles wat je moet weten over Enschede

Algemene voorwaarden opstellen voor je webshop

Algemene voorwaarden vaak ook ‘de kleine lettertjes’ genoemd bij een koopovereenkomst. Wanneer moet je betalen, hoe lang is de levertijd en wanneer mag je retourneren? Al deze vragen worden behandeld bij algemene voorwaarden opstellen voor je webshop. Het opstellen van de algemene voorwaarden is vaak ingewikkeld maar wel heel erg belangrijk. In deze blog lees je meer over het opstellen van algemene voorwaarden voor je webshop.

Waarom algemene voorwaarden?

Met algemene voorwaarden is het direct duidelijk welke rechten en plichten jij en je klanten hebben. Hierdoor weten je klanten waar ze aan toe zijn. Bijvoorbeeld hoe het zit met garantie, aansprakelijkheid en betalen. Algemene voorwaarden opstellen helpt bij het verkleinen van risico’s voor een ondernemer. Het opstellen van algemene voorwaarden is niet verplicht. Tevens zijn er een aantal regels waar je je aan dient te houden als je algemene woorden opstelt. Zo mogen voorwaarden niet onredelijk zijn en heb je een informatieplicht.

Wat staat er in de algemene voorwaarden van je webshop?

Een aantal punten zitten standaard in de algemene voorwaarden voor webshops. Daarnaast kun je ervoor kiezen om nog extra bepalingen op te nemen. Hieronder een overzicht met de meest voorkomende bepalingen.

  • Bedrijfsgegevens

Bij een webshop heb je geen fysiek contact met klanten en wordt de overdracht op afstand geregeld. Zorg dat klanten weten wie je bent door je naam, adres, vestigingsadres, correspondentieadres, KVK nummer en BTW identificatie kenbaar te maken.

  • Betalingen

Maak duidelijk binnen welke termijn klanten hun aangeschafte producten of diensten moeten betalen.

  • Garantie

Klanten hebben recht op wettelijke garantie voor een periode van twee jaar naar aankoop. In de algemene voorwaarden kun je hierover extra informatie toevoegen. Het is niet toegestaan de garantietermijn in te korten.

  • Bedenktijd

De bedenktijd van 14 dagen is wettelijk vastgesteld, het is toegestaan een langere bedenktijd te hanteren

  • Retourzendingen

Het is belangrijk om het proces van retourneren duidelijk te maken naar je klanten. Geef duidelijk aan wie de verzendkosten betaalt, binnen welke termijn het moet worden teruggestuurd en binnen welke termijn de klant het geld kan terug verwachten. Smartphones mogen bijvoorbeeld alleen ongebruikt en met verzegeling worden teruggestuurd. Het is belangrijk om deze voorwaarden kenbaar te maken.

  • Aansprakelijkheid

Als ondernemer kun je in principe aansprakelijk worden gesteld voor alle directe schade (reparatiekosten of vervangingskosten) en indirecte schade (waterschade bij een brand). Je mag nooit alle aansprakelijkheid uitsluiten, maar je kunt wel de aansprakelijkheid verkleinen met de voorwaarden.

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2024 Dit is Enschede

Thema door Anders Norén